Hitta rätt vård
Jämför
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Hitta rätt rehabträning för dig

ANNONS. Innehåll från Träning på Recept

Det finns många fördelar med att röra på sig. Har du en sjukdom finns det forskning som visar hur träning kan komplettera och i vissa fall ersätta läkemedel. Vill du kunna träna hemifrån, med träningspass framtagna av läkare och fysioterapeuter? Med Träning på Recept får du tillgång till Sveriges största digitala plattform för medicinska tränings- och rehabiliteringsprogram.

19 Februari 2020 kl 15:56
Träning på Recept

Att träna är bra för dig, oavsett din situation!

Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Fysisk träning stärker musklerna, som i sin tur skyddar leder och skelett. Det ökar också din rörlighet och balans som i sin tur minskar risken för fallskador och benbrott.

“För dig som redan har en sjukdom är träning extra viktigt – den bör då vara anpassad efter din sjukdom samt innehålla moment som är extra viktiga för att stödja läkning och hälsa,” berättar Jesper Aasa, läkare och VD på Träning på Recept. “Förutom att träningen stödjer läkningsprocessen, ökar även hjärnans prestationsförmåga, eftersom blodcirkulationen förbättras.”

Det finns många fördelar med träning, både för dem som är friska och dem som lever med sjukdom. Det kan nämligen vara ett viktigt komplement till din medicinska behandling. När du rör dig mer sker förändringar i kroppen som gör att du stimulerar kroppen till uppbyggnad och läkning.

Träning på Recept - ett sätt att komma igång

Att få en diagnos eller sjukdom är utmanande i sig. Oavsett om rehabilitering ingår i vägen tillbaka till vardagen, eller om träningen är för att du ska bättre hantera din sjukdom, dyker det ofta upp utmaningar i din rehabiliteringsplan. Ibland kan transportmöjligheter, avstånd till gymmet, tidsaspekten eller pengar vara ett hinder för att man ska hinna göra de övningar som passar en bäst. Den digitala lösningen som Träning på Recept erbjuder gör att du kan påbörja din rehabiliteringsresa hemifrån på en gång.

“Hos oss kan våra användare hitta träningsfilmer som är framtagna av läkare och fysioterapeuter för att ge dig maximal träningseffekt och resultat. Allt för att du ska må så bra som möjligt med hjälp av rätt träning utifrån dina förutsättningar,” säger Jesper Aasa.

Via plattformen får du även möjlighet att kontakta fysioterapeuter och få personliga träningstips, övningar eller andra rekommendationer för att hitta rätt balans i din träning. Fokus är att hitta just den träningen som passar dig bäst.

“Vårt syfte är att alla med sina olika förutsättningar ska hitta rätt träning, det vill säga träning som optimerar funktion och motiverar till att hålla igång träningen även när det känns motigt,” avslutar Jesper Aasa.

Jesper Aasa, läkare och VD på Träning på Recept Jesper Aasa, läkare och VD på Träning på Recept

Studie om hemmaträningens förebyggande effekt på Parkinsons

Inom olika sjukdomsbilder har man kunnat se en positiv effekt av träning. Nu genomförs en forskningsstudie i samarbete mellan Åbo Akademi och Botnia Parkinsonförening om vilken effekt förebyggande träning har på Parkinsons sjukdom. Fokuset är att titta på övningar som kan genomföras i hemmamiljö. Till studien används Träning på Recept, där deltagarna och deras anhöriga har möjlighet att få tillgång till anpassade träningspass, som kan sträcka sig från lugnare rörelseträning till intensivare träningspass.

Vad är skillnaden mellan Fysisk Aktivitet på Recept och Träning på Recept?

Idag skrivs det redan ut något som heter FaR, fysisk aktivitet på recept. Det innebär att din läkare kan skriva ut fysisk aktivitet på recept, om hen bedömer att ditt tillstånd skulle förbättras av det. Då ordineras en eller flera fysiska aktiviteter som är anpassade till dig, dina omständigheter och dina intressen. Träning på Recept är inte samma sak som fysisk aktivitet på recept. Däremot är det en FaR-certifierad aktivitet, vilket innebär att du får rabatterat pris om du uppvisar ett FaR.

Senast uppdaterad: 2020-02-19